Home » Gezondheid » Kan het keto dieet acne verbeteren?

Kan het keto dieet acne verbeteren?

Gepubliceerd op 13 april 2020 om 17:21

Hoe ontstaat acne? | De rol van voeding bij acne | Koolhydraatarm en keto dieet bij acne | Koolhydraatarm of keto dieet? | Tips haal het maximale uit het dieet | Samenvatting |

 

Als je last hebt van acne, heb je je misschien afgevraagd of het volgen van een koolhydraatarm of keto-dieet je huid kan laten opklaren.

 

Hoewel de medische meningen over de kwestie in de loop van de jaren verschilden, suggereert recenter onderzoek dat koolhydraatconsumptie misschien wel de reden is voor vervelende gezichtsuitbarstingen.

 

Door koolhydraten in je dieet te vermijden, kun je mogelijk de kwaliteit van je huid verbeteren en toekomstige opflakkeringen voorkomen.

 

In deze gids leer je over het verband tussen voeding en acne, en wat je kunt doen om de frequentie en ernst van je acne mogelijk te verminderen door middel van een dieet.

 


 

1. Hoe ontstaat acne?

 

Hoewel bijna 90% van de adolescenten en tieners acne heeft, komt het ook vrij vaak voor bij volwassenen. Er wordt zelfs geschat dat in westerse landen ongeveer 50% van de mensen in de twintig en dertig met acne kampt. Aan de andere kant is het zeer zeldzaam in veel culturen die traditionele diëten volgen.

 

Acne ontstaat als gevolg van complexe interacties die plaatsvinden in de huid. Talgklieren in de buitenste laag van de huid zijn verbonden met haarzakjes. Deze klieren produceren talg, een olieachtige substantie die de haar- en huidcellen smeert, die constant worden afgestoten en vervangen.

Bij acne is dit systeem verstoord. Verhoogde niveaus van androgenen (mannelijke hormonen) veroorzaken een verhoogde talgproductie, wat leidt tot een vette huid. Bovendien neemt de productie van huidcellen toe en worden dode huidcellen niet op de normale manier afgestoten. In plaats daarvan combineren deze cellen met overtollig talg, waardoor blokkades of pluggen ontstaan. Terwijl dit proces plaatsvindt, komen ook bacteriën die zich voeden met talg in beeld.


Net als bij het darmmicrobioom, behoudt de huid haar eigen bacteriële balans. Een type bacterie dat bekend staat als P. Acnes leeft diep in de haarzakjes en is normaal gesproken in kleine hoeveelheden aanwezig in de buitenste huidlaag. Tijdens acne nemen de concentraties van P. Acnes echter dramatisch toe, waardoor een ontsteking ontstaat die leidt tot whiteheads, puisten en cysten.


 

2. De rol van voeding bij acne


Tot aan de jaren zestig werd aangenomen dat diëten met veel suiker en geraffineerde koolhydraten, gebaseerd op vroege studies, acne verergerden. Maar nadat experimenteel onderzoek geen verband had aangetoond tussen specifieke voedingsmiddelen en acne, werd voeding niet langer als een grote bijdrage geleverd.

 

Vandaag is het tij weer gekeerd, in het licht van het toenemende onderzoek dat in het afgelopen decennium is gepubliceerd, wat suggereert dat koolhydraten de belangrijkste boosdoener kunnen zijn bij acne vanwege hun negatieve effecten op de hormonale regulatie.

 

Koolhydraten kunnen de belangrijkste boosdoener zijn bij acne vanwege hun negatieve effecten op de hormonale regulatie.


Zo bleek uit een gecontroleerd onderzoek uit 2007 onder 43 jonge mannen die vatbaar zijn voor acne van Smith et al. Dat een dieet met een lage glycemische belasting leidde tot een grotere vermindering van acne-laesies dan een dieet met een hogere glycemische belasting. Bovendien de groep met lage glycemische belasting ervoer een afname van de androgeen- en insulinespiegels, verbetering van de insulinegevoeligheid en gewichtsverlies. In de andere groep waren daarentegen gewichtstoenames, insulinespiegels en insulineresistentie.

 

Het is belangrijk om erop te wijzen dat dit niet echt een koolhydraatarm dieet was; de koolhydraten met een lage glycemische lading waren goed voor ongeveer 44% van de totale inname via de voeding. Zou er een nog grotere verbetering zijn geweest met een koolhydraatarm of keto-dieet dat minder dan 10% energie uit koolhydraten levert?

 


 

3. Koolhydraatarm en ketogeen dieet voor acne


Veel mensen hebben gemeld dat hun huid veel helderder is geworden als gevolg van het volgen van een koolhydraatarm of keto-dieet.


Hoewel er nog geen gecontroleerd onderzoek is gedaan naar de beperking van koolhydraten voor acne, hebben veel mensen gemeld dat hun huid veel helderder is geworden als gevolg van het volgen van een koolhydraatarm of keto-dieet.


Bovendien zijn er logische redenen waarom het minimaliseren van de inname van koolhydraten nuttig zou zijn voor mensen met acne.

 

Een artikel uit 2012 van Italiaanse onderzoekers bespreekt de mogelijke voordelen van ketogene diëten voor acne, waaronder: 

 

  • Verlaging van het insulinegehalte: verhoogde insulinegehaltes stimuleren de verhoogde productie van huidcellen, talg en androgenen - wat de weg bereidt voor acne-uitbarstingen. Ketogene diëten verlagen het insulinegehalte vaak dramatisch.
  • Ontstekingsremmende effecten: Ontsteking stimuleert de progressie van acne. Van zeer koolhydraatarme en ketogene diëten is aangetoond dat ze ontstekingen verminderen
  • Afname van IGF-1 (insulineachtige groeifactor 1): ketogene diëten verlagen het IGF-1.9-gehalte. Net als insuline verhoogt IGF-1 de talgproductie en blijkt het een grote rol te spelen bij acne.


In een overtuigend overzicht van 2013 over therapeutische toepassingen van ketogene diëten voor verschillende aandoeningen, stellen Paoli et al. Dat hoewel het opkomende bewijs voor het gebruik van keto-diëten bij acne veelbelovend is, gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken (RCT's) nodig zijn om deze voordelen te bevestigen.

 


 

4. Keto of koolhydraatarm: wat is het beste voor acne?


Aangezien er op dit moment nog geen onderzoeken zijn naar strengere koolhydraatarme of keto-diëten voor acne, is het moeilijk om de mate van koolhydraatbeperking te bepalen die nodig is om de beste resultaten te bereiken. Net als bij het verliezen van gewicht of het verlagen van de bloedsuikerspiegel, varieert de noodzakelijke vermindering van koolhydraten voor mogelijke acnebestrijding waarschijnlijk van persoon tot persoon. Het is mogelijk dat strengere koolhydraatarme diëten effectiever zijn.

 


 

5. Tips voor het maximaliseren van de voordelen van een keto- of koolhydraatarm dieet voor acne


Hieronder staan ‚Äč‚Äčenkele aanvullende voedingsaanpassingen die al dan niet nuttig kunnen zijn. Ze zijn gebaseerd op voorlopig bewijs, kleine studies die moeten worden herhaald om zeker te weten of de voorgestelde effecten echt zijn.

 

  • Eet vaak vette vis: omega-3-vetzuren met een lange keten die in vis worden aangetroffen, zijn mogelijk ontstekingsremmend en worden beschouwd als een bron van mogelijke verbetering van acne. De beste bronnen zijn zalm, makreel, sardines, haring en ansjovis.

 

  • Eet koolhydraatarme groenten: bladgroene en kruisbloemige groenten kunnen de hormonale regulering bevorderen en de gezondheid van de huid verbeteren. Opmerkelijke dermatologie-onderzoeker Bodo Melnik beveelt een Paleo-dieet aan dat rijk is aan groenten voor acne-management

  • Vermijd of beperk zuivel: Van zuivel is aangetoond dat het de insulinespiegel verhoogt en IGF-1. Hoewel magere melk de sterkste link lijkt te hebben met acne, is kaas ook een mogelijk probleem.

 

  • Drink groene thee: Groene thee is een uitstekende bron van de antioxidant EGCG (Epigallocatechin gallate). Een onderzoek uit 2016 wees uit dat groene thee-extract acne-laesies bij volwassen vrouwen met matige tot ernstige acne aanzienlijk leek te verminderen

 

  • Vermijd of beperk donkere chocolade: hoewel eerdere studies geen verschil in acne-respons lieten zien wanneer chocolade werd vergeleken met andere zoetigheden, bleek uit een onderzoek uit 2016 dat zelfs vrijwel suikervrije, 99% pure chocolade puistjes bij acne-gevoelige mannen aanzienlijk zou kunnen verergeren. Voor daarom wil je misschien zelfs de inname van pure chocolade beperken, gewoon voor de zekerheid.

 

  • Concentreer je op vers koolhydraatarm voedsel: zelfs als je geen suikerachtig en zetmeelrijk voedsel eet, gebruik je mogelijk nog steeds ingrediënten die huidproblemen kunnen veroorzaken. Bologna en ander vleeswaren bevatten vaak suiker, glucosestroop, vulstoffen of andere toevoegingen die het insulinegehalte verhogen en mogelijk een ontsteking veroorzaken. Blijf waar mogelijk bij vers voedsel en lees de etiketten op vleeswaren en ander verpakt voedsel.

 

  • Geef het dieet wat tijd: paradoxaal genoeg melden sommige mensen een verergering van acne kort na het starten van een keto- of koolhydraatarm dieet. Dit lijkt echter van korte duur te zijn en kan deel uitmaken van het keto-aanpassingsproces. In het algemeen lijken puistjes bij de overgrote meerderheid van de mensen op de lange termijn te verbeteren met beperking van koolhydraten.

6. Samenvatting


Hoewel het bewijs nog steeds enigszins voorlopig is, zijn er veel redenen om aan te nemen dat koolhydraatarme en keto-diëten acne kunnen verbeteren. Voel je vrij om hieronder verschillende verhalen te lezen van mensen die het hebben geprobeerd, en om onze gratis handleidingen hieronder te gebruiken om aan de slag te gaan.

 

Door te kiezen voor voedzame, minimaal bewerkte, koolhydraatarme voedingsmiddelen die het insulinegehalte minimaliseren en ontstekingen verminderen, geef je jezelf misschien de beste kans op een helderdere, gezondere huid.

 

Het proberen van een koolhydraatarm dieet is veilig en naast de kosten van voedsel is het ook gratis. Dus waarom zou je het niet een paar weken uitproberen en kijken wat er met je huid gebeurt?

 

Aanbeveling:

- De keto revolutie

- Nooit meer acne methode

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.