Home » Gezondheid » Alles wat jij moet weten over het carnivoor (alleen vlees) dieet

Alles wat jij moet weten over het carnivoor (alleen vlees) dieet

Gepubliceerd op 4 juli 2020 om 16:03

carnivoor dieet Review: voordelen, nadelen en voorbeeldmenu

 

Het carnivoor dieet bestaat volledig uit vlees en dierlijke producten, met uitzondering van alle andere voedingsmiddelen.

 

Er wordt beweerd dat het onder meer helpt bij gewichtsverlies, stemmingsproblemen en bloedsuikerregulatie.

 

Het dieet is echter uiterst restrictief en op lange termijn waarschijnlijk ongezond. Bovendien ondersteunt geen enkel onderzoek de vermeende voordelen.

 

Dit artikel bespreekt alles wat jij moet weten over het carnivoor dieet, inclusief of het gewichtsverlies kan helpen, de mogelijke voor- en nadelen ervan, en hoe jij het kunt volgen.

 

 


Wat is het carnivoor dieet?

 

Het carnivoor dieet is een restrictief dieet dat alleen vlees, vis en ander dierlijk voedsel omvat, zoals eieren en bepaalde zuivelproducten.

 

Het sluit alle andere voedingsmiddelen uit, inclusief fruit, groenten, peulvruchten, granen, noten en zaden.

 

De voorstanders bevelen ook aan om de zuivelinname te elimineren of te beperken tot voedingsmiddelen met weinig lactose - een suiker die voorkomt in melk en zuivelproducten - zoals boter en harde kazen.

 

Het dieet komt voort uit de controversiële overtuiging dat menselijke voorouderlijke populaties voornamelijk vlees en vis aten en dat koolhydraatrijke diëten de schuld zijn van de hoge snelheid van chronische ziekten van vandaag.

 

Andere populaire koolhydraatarme diëten, zoals de keto- en paleodiëten, beperken, maar sluiten de inname van koolhydraten niet uit. Het Carnivoor dieet streeft echter naar nul koolhydraten.

 

Shawn Baker, een voormalige Amerikaanse orthopedisch arts, is de bekendste voorstander van het carnivoor dieet.

 

Hij citeert getuigenissen van degenen die het carnivoor dieet volgen als bewijs dat het depressie, angst, artritis, obesitas, diabetes en meer kan behandelen.

 

Geen enkel onderzoek heeft echter de effecten van het Carnivoor dieet geanalyseerd.

 

Bovendien werd Baker's medische vergunning in 2017 ingetrokken door de New Mexico Medical Board vanwege bezorgdheid over zijn competentie.

 

Samenvatting:

Het Carnivoordieet sluit alle voedingsmiddelen uit behalve vlees, eieren en kleine hoeveelheden lactosearme zuivelproducten. Getuigenissen van degenen die het dieet volgen, beweren dat het verschillende gezondheidsproblemen kan helpen behandelen, maar geen enkel onderzoek ondersteunt deze beweringen.

 

Zomer 2020Zomer 2020

Hoe volg je het dieet?

 

Het volgen van het carnivoor dieet omvat het elimineren van alle plantaardige voedingsmiddelen uit je dieet en het uitsluitend eten van vlees, vis, eieren en kleine hoeveelheden lactosearme zuivelproducten.

 

Eetwaren zijn onder meer rundvlees, kip, varkensvlees, lamsvlees, kalkoen, orgaanvlees, zalm, sardines, witvis en kleine hoeveelheden zware room en harde kaas. Boter, reuzel en beenmerg zijn ook toegestaan.

 

Voorstanders van het dieet benadrukken het eten van vette stukken vlees om in je dagelijkse energiebehoefte te voorzien.

 

Het carnivoor dieet moedigt drinkwater en bottenbouillon aan, maar ontmoedigt het drinken van thee, koffie en andere dranken gemaakt van planten.

 

Het geeft geen specifieke richtlijnen met betrekking tot calorie-inname, portiegroottes of hoeveel maaltijden of snacks per dag te eten. De meeste voorstanders van het dieet stellen voor om zo vaak te eten als je wilt.

 

Samenvatting:
Het Carnivoordieet volgen houdt in dat je alleen vlees, vis en dierlijke producten eet, waardoor alle andere voedingsmiddelen worden geëlimineerd. Het geeft geen richtlijnen over calorie-inname, portiegrootte of maaltijdtiming.

 


Helpt het om gewicht te verliezen?

 

Bepaalde aspecten van het carnivoor dieet kunnen tot gewichtsverlies leiden. Sommige onderzoeken hebben met name aangetoond dat diëten met veel eiwitten en weinig koolhydraten gewichtsverlies kunnen bevorderen.

 

Dit komt vooral omdat eiwitten je kunnen helpen om je na de maaltijd voller te voelen, wat kan leiden tot een verminderde calorie-inname en vervolgens gewichtsverlies. Eiwitten kunnen ook je stofwisseling verhogen, waardoor je meer calorieën verbrandt.

 

Daarom zou het volgen van het Carnivoor dieet je waarschijnlijk voller laten voelen en in het algemeen zorgen dat je minder calorieën eet- althans op korte termijn.

 

Een onderzoek van 3 maanden bij 132 volwassenen met overgewicht of obesitas vergeleek de gewichtsverlies effecten van 4 energiebeperkte diëten met verschillende hoeveelheden koolhydraten en eiwitten.

 

Degenen die eiwitrijke diëten aten met 0,9-1,3 gram per kg lichaamsgewicht per dag verloren significant meer gewicht en vetmassa dan degenen die 0,6 –0,8 gram per kg lichaamsgewicht per dag.

 

Andere studies laten vergelijkbare resultaten zien, wat suggereert dat het verhogen van de eiwitinname en het verminderen van de inname van koolhydraten kan leiden tot meer langdurig gewichtsverlies dan diëten met minder eiwitten en meer koolhydraten.

 

Je hoeft koolhydraten echter niet volledig uit te sluiten om af te vallen. Het verminderen van je algehele calorie-inname, wat misschien gemakkelijker te doen is met een hogere inname van bevredigende eiwitten, is de belangrijkste motor van gewichtsverlies.

 

Bovendien maakt het zeer beperkende karakter van het carnivoor dieet het moeilijk om op lange termijn te volgen.

 

Samenvatting:

Door je eiwitinname te verhogen en je inname van koolhydraten te verminderen, kun je mogelijk afvallen. Dat gezegd hebbende, de extreem hoge hoeveelheden proteïne en de volledige eliminatie van koolhydraten op het carnivoordieet zijn niet nodig om af te vallen.

 


Voordelen van het carnivoor dieet

 

Omdat het carnivoor dieet koolhydraten uitsluit, elimineert het koekjes, cakes, snoep, frisdrank, gebak en vergelijkbaar koolhydraatrijk voedsel.

 

Deze voedingsmiddelen bevatten weinig nuttige voedingsstoffen en bevatten vaak veel calorieën. Daarom moeten ze worden beperkt in een gezond, uitgebalanceerd dieet.

 

Suikerrijke voedingsmiddelen kunnen ook problematisch zijn voor mensen met diabetes, omdat ze de bloedsuikerspiegel kunnen doen stijgen. In feite wordt het beperken van geraffineerde koolhydraten en suikerhoudende voedingsmiddelen vaak aanbevolen om diabetes onder controle te houden.

 

De volledige eliminatie van koolhydraten op het Carnivoor dieet wordt echter niet aanbevolen of nodig voor diabetesbeheer. In plaats daarvan wordt aanbevolen om kleinere hoeveelheden gezonde, vezelrijke koolhydraten te eten die geen pieken in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

 

Samenvatting:
Het Carnivoordieet bevat geen geraffineerde koolhydraten of suikerhoudend voedsel, die je bloedsuikerspiegel kunnen doen stijgen. Toch is het volledig vermijden van koolhydraten niet nodig om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

 


Nadelen

 

Vanwege het zeer restrictieve karakter en de volledige eliminatie van de meeste voedselgroepen, zijn er veel nadelen aan het carnivoor dieet.

 

  1. Rijk aan vet, cholesterol en natrium


Aangezien het carnivoor dieet uitsluitend uit dierlijk voedsel bestaat, kan het veel verzadigd vet en cholesterol bevatten.

 

Verzadigd vet kan je LDL (slechte) cholesterol verhogen, wat je risico op hartaandoeningen kan verhogen.

 

Recente onderzoeken hebben echter aangetoond dat hoge innames van verzadigd vet en cholesterol niet sterk gekoppeld zijn aan een hoger risico op hartaandoeningen, zoals eerder werd aangenomen.

 

Toch kan het consumeren van grote hoeveelheden verzadigd vet op het carnivoor dieet zorgwekkend zijn. Geen enkel onderzoek heeft de effecten geanalyseerd van het uitsluitend eten van dierlijk voedsel. Daarom zijn de effecten van het consumeren van zulke hoge niveaus van vet en cholesterol onbekend.

 

Bovendien bevatten sommige vleeswaren, met name spek en ontbijtvlees, ook grote hoeveelheden natrium.

 

Veel van deze voedingsmiddelen eten met het dieet kan leiden tot overmatige natriuminname, wat in verband is gebracht met een verhoogd risico op hoge bloeddruk, nieraandoeningen en andere negatieve gezondheidsresultaten.

 

De inname van verwerkt vlees is ook in verband gebracht met hogere percentages van bepaalde soorten kanker, waaronder darm- en endeldarmkanker.

 

2. Mogelijk ontbreken bepaalde micronutriënten en nuttige plantaardige stoffen


Het Carnivoor dieet elimineert zeer voedzame voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, peulvruchten en volle granen, die allemaal nuttige vitamines en mineralen bevatten.

 

Hoewel vlees voedzaam is en micronutriënten bevat, mag het niet het enige onderdeel van je dieet zijn. Het volgen van een restrictief dieet zoals het Carnivoor dieet kan leiden tot tekortkomingen in sommige voedingsstoffen en overconsumptie van andere.

 

Bovendien zijn diëten die rijk zijn aan plantaardig voedsel geassocieerd met een lager risico op bepaalde chronische aandoeningen zoals hartaandoeningen, bepaalde vormen van kanker, de ziekte van Alzheimer en diabetes type 2.

 

Dit komt niet alleen door het hoge gehalte aan vitamines, vezels en mineralen in plantaardig voedsel, maar ook door hun heilzame plantaardige stoffen en antioxidanten.

 

Het Carnivoor dieet bevat deze verbindingen niet en is niet geassocieerd met gezondheidsvoordelen op de lange termijn.

 

3. Biedt geen vezels


Vezel, een niet-verteerbare koolhydraten die de darmgezondheid en een gezonde stoelgang bevordert, wordt alleen aangetroffen in plantaardig voedsel.

 

Het carnivoor dieet bevat dus geen vezels, wat bij sommige mensen tot constipatie kan leiden.

 

Bovendien is vezels ongelooflijk belangrijk voor het juiste evenwicht van bacteriën in je darmen. Een suboptimale darmgezondheid kan zelfs tot een aantal problemen leiden en kan zelfs in verband worden gebracht met een verzwakte immuniteit en darmkanker.

 

In feite bleek uit één onderzoek bij 17 mannen met obesitas dat een eiwitrijk, koolhydraatarm dieet het gehalte aan verbindingen die helpen bij de bescherming tegen darmkanker aanzienlijk verlaagde, vergeleken met eiwitrijke, matig koolhydraatarme diëten.

 

Over het algemeen kan het volgen van het carnivoor dieet je darmgezondheid schaden.

 

4. Mogelijk niet geschikt voor sommige populaties


Het carnivoor dieet kan met name problematisch zijn voor bepaalde populaties.

 

Degenen die bijvoorbeeld hun eiwitinname moeten beperken, inclusief mensen met chronische nierziekte, mogen het dieet niet volgen.

 

Ook moeten degenen die gevoeliger zijn voor het cholesterol in voedingsmiddelen, of hyper-responders van cholesterol, voorzichtig zijn met het consumeren van zoveel voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte.

 

Bovendien voldoen bepaalde populaties met speciale voedingsbehoeften waarschijnlijk niet aan het Carnivoor dieet. Dit omvat kinderen en zwangere of zogende vrouwen.

 

Ten slotte moeten degenen die angst hebben voor eten of worstelen met restrictief eten dit dieet niet proberen.

 

Samenvatting:
Het carnivoordieet bevat veel vet en kan overmatige hoeveelheden natrium bevatten. Het bevat geen vezels of nuttige plantaardige stoffen en kan onvoldoende hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen bevatten.

 


Wat moet je eten op een carnivoor dieet

 

Het carnivoor dieet bevat alleen dierlijke producten en sluit alle andere voedingsmiddelen uit.

 

Iemand die het carnivoor dieet volgt kan met name eten:

 

  • Vlees: rundvlees, kip, kalkoen, orgaanvlees, lamsvlees, varkensvlees, enz.
  • Vis: zalm, makreel, sardines, krab, kreeft, tilapia, haring, etc.
  • Andere dierlijke producten: eieren, reuzel, beenmerg, bottenbouillon, enz.
  • Laag in lactose zuivel (in kleine hoeveelheden): slagroom, harde kaas, boter, etc.
  • Water

 

Volgens sommige voorstanders van het dieet zijn zout, peper en smaakmakers zonder koolhydraten toegestaan.

 

Bovendien kiezen sommige mensen ervoor om yoghurt, melk en zachte kaas te eten, maar deze voedingsmiddelen zijn meestal niet inbegrepen vanwege hun koolhydraatgehalte.

 

Samenvatting:

Voedsel dat is toegestaan ​​op het carnivoordieet omvat alle vlees en vis, eieren, beenmerg, boter en reuzel, evenals kleine hoeveelheden harde kaas en zware room.

 


Wat moet je niet eten

 

Alle voedingsmiddelen die niet van dieren afkomstig zijn, zijn uitgesloten van het carnivoor dieet.

 

Beperkt voedsel omvat:

  • Groenten: broccoli, bloemkool, aardappelen, sperziebonen, paprika's, etc.
  • Fruit: appels, bessen, bananen, kiwi, sinaasappels, enz.
  • Melkproducten met een hoog lactosegehalte: melk, yoghurt, zachte kaas, enz.
  • Peulvruchten: bonen, linzen, enz.
  • Noten en zaden: amandelen, pompoenpitten, zonnebloempitten, pistachenoten, etc.
  • Granen: rijst, tarwe, brood, quinoa, pasta, etc.
  • Alcohol: bier, wijn, sterke drank, etc.
  • Suikers: tafelsuiker, ahornsiroop, bruine suiker, etc.
  • Andere dranken dan water: frisdrank, koffie, thee, vruchtensap, enz.
    Hoewel sommige mensen sommige van deze voedingsmiddelen opnemen, staat een echt carnivoor dieet ze niet toe.

 

Samenvatting:

Voedingsmiddelen die niet van dieren komen, zijn volledig uitgesloten, waaronder groenten, fruit, zuivel met een hoog lactosegehalte, peulvruchten, noten, zaden, granen, alcohol, koffie, thee en sappen.

 


Voorbeeldmenu

 

Het carnivoor dieet is moeilijk op lange termijn te volgen en biedt niet veel variatie.

 

Hier is een vijfdaags voorbeeldmenu voor het Carnivoor Dieet:

 

Dag 1

  • Ontbijt: eieren, spek, sardines
  • Lunch: burger van kalkoen, magere zalm, runderpunten
  • Diner: filet mignon, krab, kippenlever
  • Snacks: een kleine hoeveelheid Parmezaanse kaas, mager

 

Dag 2

  • Ontbijt: garnalen, eieren, een klein glaasje slagroom
  • Lunch: strip steak, tonijn, beef jerky
  • Diner: lamskoteletten, sint-jakobsschelpen, runderlever
  • Snacks: een kleine hoeveelheid harde cheddarkaas, bottenbouillon

 

Dag 3

  • Ontbijt: eieren, zalm, kalkoenworst
  • Lunch: rundvleestips, karbonades, makreel
  • Diner: kalkoenburgerpasteitje, een kleine hoeveelheid Parmezaanse kaas, beenmerg
  • Snacks: hardgekookte eieren, garnalen

 

Dag 4

  • Ontbijt: forel, geraspte kip, spek
  • Lunch: rundergehaktballetjes, kleine hoeveelheid cheddarkaas, zalm schokkerig
  • Diner: krab gekookt in reuzel, filet mignon
  • Snacks: sardines, beef jerky

 

Dag 5

  • Ontbijt: eieren, kip en kalkoenworsten
  • Lunch: lamsgebraad, kippenlever, karbonade
  • Diner: zijsteak, in boter gebakken sint-jakobsschelpen, een klein glaasje slagroom
  • Snacks: bottenbouillon, schokkerige kalkoen

 

Samenvatting:

Maaltijden en snacks op het carnivoordieet bestaan ​​volledig uit dierlijke producten en bieden weinig variatie.

 


Tot slotte

 

Het carnivoor dieet is uiterst beperkend en bestaat volledig uit vlees, vis, eieren en kleine hoeveelheden lactosearme zuivelproducten.

 

Er wordt gezegd dat het gewichtsverlies en verschillende gezondheidsproblemen bevordert, maar geen enkel onderzoek ondersteunt deze beweringen.

 

Bovendien bevat het veel vet en natrium, bevat het geen vezels of heilzame plantaardige stoffen en is het moeilijk te onderhouden op lange termijn.

 

Over het algemeen is het carnivoor dieet onnodig beperkend. Het eten van een uitgebalanceerd dieet met een verscheidenheid aan gezonde voedingsmiddelen is duurzamer en levert je waarschijnlijk meer gezondheidsvoordelen op.

 

Aanbeveling:


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.