Home » Blog » Gezondheid » Bijwerkingen Intermittent fasting

Bijwerkingen Intermittent fasting

Gepubliceerd op 13 april 2020 om 17:12

Bijwerkingen intermittent fasting

Hoofdpijn & Duizeligheid | Diarree | Constipatie | Slapeloosheid & Angsten | Zure reflux | Jicht | Slechte adem |

 

Vasten heeft voordelen variërend van gewichtsverlies tot vermindering van medicijnen die nodig zijn voor diabetes type 2 en hypertensie (hoge bloeddruk), maar het heeft enkele korte termijn bijwerkingen. Deze ongewenste gevolgen van vasten kunnen te wijten zijn aan de overgang van het lichaam naar suiker branden tot vetverbranding modus.

 


Disclaimer: deze gids is voornamelijk gebaseerd op de klinische ervaring van de auteur en haar medewerkers. Het voldoet niet aan de criteria van Balansjelichaam om op bewijs gebaseerd te zijn, maar biedt mogelijk nog steeds nuttige klinische suggesties voor mensen die bijwerkingen ervaren met intermittent fasting.


 

Ik vertel patiënten altijd om na te denken over het feit dat hun lichaam twee verschillende fabrieken heeft: de suikerfabriek en de vetfabriek. Velen van ons gebruiken onze suikerbrandstoffabriek om ons lichaam jaren en misschien zelfs tientallen jaren draaiende te houden. Gedurende die tijd blijft onze vetbrandstoffabriek gesloten.


Plotseling overschakelen van continu eten naar vasten, dwingt je lichaam om brandstof op te slaan in vetvoorraden. Je gaat van het geven van brandstof aan je lichaam tot het gebruik van vet als brandstof. Dit betekent dat je de vetverbrandende fabriek moet ontwaken en het gebruik van de suikerverbrandende fabriek moet vertragen.

 

Stel je voor hoeveel moeite het kan kosten om het gebruik van de fabriek die je al jarenlang gebruikt te vertragen en de vetfabriek op te starten die daar zit en stof verzamelt. Het wordt geen perfect soepele overgang. Er zullen een aantal onvermijdelijke belemmeringen zijn die je moet doorbreken om de fabriek efficiënt te laten draaien.

 

Voor sommige mensen is deze overgang vlekkeloos en zullen ze geen bijwerkingen ervaren.  Anderen hebben niet zoveel geluk. Maar als je in de categorie valt die een van de ongewenste bijwerkingen hieronder ervaart, maak je geen zorgen! De meeste bijwerkingen verdwijnen binnen enkele weken na het vasthouden aan dezelfde routine.

 

We hebben gemerkt dat bijwerkingen vaker blijven hangen als mensen zich niet consequent aan hun vastenprotocol houden. Het kan een uitdaging zijn, maar hoe consistenter je bent met je regime, hoe eerder je je aanpast en de bijwerkingen verdwijnen.

 

Je hebt de meeste kans op bijwerkingen van vasten als: 

 

  • Je nieuw bent met vasten (komt minder vaak voor bij mensen die beginnen met vasten met een koolhydraatarm of ketogeen dieet)
  • Na het consumeren van meer koolhydraten en verwerkt voedsel tijdens een vakantie of vakantie

 

Je hebt de minste kans op bijwerkingen van vasten als:

 

  • Je hebt een ketogeen dieet met weinig koolhydraten voordat je gaat vasten (je lichaam voedt al met voedingsvet)
  • Je wijkt niet af van je dieet, d.w.z. eet in het weekend veel junkfood
  • Je blijft consequent bij je vasten

 


 

1. Hoofdpijn, duizeligheid, mentale mist en lethargie


Deze bijwerkingen kunnen te wijten zijn aan een laag natriumgehalte. Onze insulinespiegels beginnen aanzienlijk te dalen wanneer we beginnen met vasten. Deze daling van insuline stuurt een signaal naar onze nieren om overtollig water af te geven, omdat insuline de waterretentie verhoogt. De meeste mensen merken dat ze om deze reden vrij vaak plassen als ze nog niet eerder hebben gevast.

 

Terwijl ons lichaam overtollig water verwijdert, verliezen we ook natrium via onze urine. We eten ook niet zoveel voedsel, dus we kunnen een afname van de consumptie van elektrolyten (natrium, kalium en magnesium) hebben. Ons lichaam reguleert onze elektrolyteniveaus nauwgezet en deze plotselinge verandering kan de homeostase van ons lichaam verstoren.

 

Intermittent Fasting hoofdpijn, duizeligheid, mentale mist en lethargie

De oplossing

 

  • Voeg een snufje natuurlijk zout toe (Himalaya of Keltisch zout zijn twee favorieten) onder je tong of een paar keer per dag in een glas water
  • Drink wat bottenbouillon of niet-zetmeelrijke groentebouillon
  • Drink wat augurkensap (zonder toegevoegde suikers)


Tip van een expert: als je natriumgehalte te laag wordt, moet je mogelijk je vasten beëindigen. We noemen dit vaak 'het punt van geen terugkeer'. Om dit te voorkomen, neem een ​​snufje zout of drink om de drie uur wat bouillon of augurkensap, zelfs als je je goed voelt. Dit voorkomt dat je je in de eerste plaats onwel voelt.

 


2. Diarree


Deze onaangename bijwerking kan buitengewoon problematisch zijn en is een van de meest voorkomende bijwerkingen van mensen die nieuw zijn bij vasten, vooral als ze vasten na het eten van veel koolhydraten. Het kan ook verband houden met de dramatische daling van het insulinegehalte dat de nieren signaleert om overtollig water af te scheiden.

Diarree

De oplossing

 

  • Neem 1 eetlepel psylliumschil en roer in minimaal 1 kopje water en laat het 5-10 minuten rusten voordat je het 's ochtends als eerste drinkt (het is belangrijk om veel vloeistof te drinken bij het nemen van psylliumschil om te bereiken de gewenste effecten)
  • Herhaal indien nodig later op de dag met een tweede eetlepel


Tip van een expert: ons lichaam kan elektrolyten verliezen door stoelgang, net als bij plassen. Mensen die diarree of waterige ontlasting ervaren, beginnen vaak symptomen van een laag natrium- of kaliumgehalte te krijgen. Zorg ervoor dat je een extra kopje bouillon of augurkensap drinkt op dagen dat je deze ongewenste bijwerking ervaart. Je kunt ook een extra snuifje of twee zout in je water nemen.


3. Constipatie


Als je niet eet, moet je dan echt verwachten dat je in de eerste plaats een kak hebt? De meesten van ons zijn gewend om één of meer stoelgangen per dag te hebben, en soms voelt het gewoon 'raar' of 'fout' om er geen te hebben. Maak je geen zorgen als je je niet ongemakkelijk voelt. Maar als je zich ongemakkelijk voelt, moet je proberen de obstipatie op te lossen.

 

Sommige mensen hebben spijsverteringskanalen die veel langzamer bewegen dan anderen en eten helpt constant dingen in beweging te houden. Wanneer we beginnen met vasten, consumeren we niets om de vorige maaltijden door je systeem te helpen verplaatsen. Na een paar dagen kun je wat ongemak gaan ervaren.


Intermittent Fasting constipatie

De oplossing

 

  • Drink meer water, vooral als je dorst hebt
  • Neem magnesiumcitraat om je dikke darm te hydrateren en dingen in beweging te krijgen
  • Meer oefenen


Tip van een expert: als al het andere niet lukt, voeg dan 's ochtends een paar theelepels kokosolie of MCT-olie toe aan je thee of koffie. Het is niet perfect snel, maar het zorgt ervoor dat de dingen weer gaan bewegen en groeven.


4. Slapeloosheid en angstig voelen


Deze bijwerkingen kunnen te wijten zijn aan de productie van het tegenregulerende hormoon adrenaline dat wordt geproduceerd wanneer we beginnen met vasten. Meestal is het een goede zaak. Het verhoogt onze stofwisseling en helpt ons energiek te voelen. Maar het kan ons op bepaalde momenten van de dag energiek maken wanneer we liever slapen.

 

Het kan ons ook zenuwachtig maken. De meeste mensen die geen last hebben van angst melden dat ze het gevoel hebben dat ze te veel koffie hebben gedronken wanneer ze voor het eerst beginnen met vasten. Mensen die last hebben van angst beginnen zich zorgen te maken dat het vasten het erger maakt, maar waarschijnlijk niet. Het is gewoon je lichaam dat meer adrenaline produceert dat de kriebels erger maakt dan normaal, en je lichaam zal zich aanpassen met consistent vasten.


Intermittent Fasting slapeloosheid en angstig voelen

De oplossing

 

  • Oefen de juiste etiquette voor het slapengaan, zoals het uitschakelen van elektronica 90 minuten voor het slapengaan of het dragen van een blauwe bril 's avonds
  • Neem Epsom-zoutbaden om je lichaam te helpen ontspannen
  • Schuim jezelf 's avonds in met magnesiumolie of gel
  • Neem magnesiumbisglycinaat of malaat 4-6 uur voor het slapengaan in
  • Schaal terug op het vasten, d.w.z. als je 36 uur vast, doe dan misschien 24 uur vasten en werk je op naar 36 uur vasten na een paar weken succesvol vasten


Tip van een expert: Zelfs pro-fasters kunnen deze bijwerkingen ervaren als ze proberen te mengen in een lange periode van vasten in hun regime. Als je de duur van je vasten drastisch wilt verlengen, kies dan een langzamere tijd in je leven (bijv. Carrière, gezin, sociale functies, enz.) Waar je het je kunt veroorloven om een ​​paar dagen moe te zijn.


5. Zure reflux


We weten niet precies waarom mensen last hebben van zure reflux wanneer ze beginnen met vasten. Uit mijn jarenlange klinische ervaring komt deze bijwerking vaak voor bij mensen met een langdurige voorgeschiedenis van reflux. Zelden ervaart iemand voor het eerst reflux wanneer ze nog niet eerder hebben gevast.

 

Er is goed nieuws! Als je last heeft van reflux, zal je reflux waarschijnlijk verbeteren of zelfs verdwijnen zodra je lichaam zich heeft aangepast aan vasten, vooral als je een koolhydraatarm dieet volgt in combinatie met vasten. Net als zoveel dingen in het leven, gaat het van kwaad tot erger tot beter! 

 

Mensen met een voorgeschiedenis van reflux moeten enkele preventieve maatregelen nemen om te voorkomen dat het optreedt of erger wordt.


Intermittent Fasting zure reflux

De oplossing

 

  • Voeg de hele dag 1-3 eetlepels citroensap toe aan je water
  • Je kunt ook 1-3 eetlepels rauwe, ongefilterde appelciderazijn aan je water toevoegen
  • Vermijd bouillon en augurkensap


Tip van een expert: vermijd groene munt van pepermuntthee omdat deze je symptomen kunnen verergeren. Kies in plaats daarvan voor zoethoutthee, die reflux kan helpen voorkomen.


6. Jicht


Net als zure reflux weten we niet precies waarom mensen tijdens het vasten jicht ontwikkelen. Ook ontwikkelen mensen zelden jicht door vasten als ze geen geschiedenis hebben van jichtaanvallen. Ik heb in bijna een decennium minder dan drie gevallen gehad waarin een persoon zonder jichtgeschiedenis jicht ontwikkelde door snel, vooral intermittent fasting.


Intermittent Fasting jicht

De oplossing

 

  • Houd vast aan intermittent fasting wanneer je begint, d.w.z. niet meer dan 24, 36 of 42 uur, driemaal per week
  • Voeg 1-3 eetlepels limoensap toe aan je water
  • Neem kersenwortelextract - dit zal je vasten niet verstoren


Tip van een expert: mensen met een geschiedenis van jicht kunnen het beste langzaam beginnen met vasten. Ga van drie maaltijden per dag naar twee maaltijden naar één in de loop van één tot twee maanden. Als je jichtpijn begint te krijgen, schaal dan terug. De hierboven genoemde remedies kunnen het beste samen worden gebruikt, in plaats van de een of de ander te gebruiken.


7. Slechte adem


Grote dingen in het leven hebben vaak een soort negatief gevolg. Een van de gevolgen van afvallen kan een slechte adem zijn. We noemen dit vaak keto-adem. Wanneer we keto-ademhaling ervaren, kunnen onze tongen wit worden en hebben we de smaak van aceton in onze mond, omdat aceton een bijproduct is van het vetzuurmetabolisme.

 

De echtgenoten van sommige mensen weigeren ze te kussen en laten ze zelfs in de logeerkamer slapen omdat hun ochtendadem zo ondraaglijk is.

 

Maak je geen zorgen! Je verbrandt gewoon vet en dat is een goede zaak. Naarmate het vetverlies begint te vertragen, zal je ademhaling waarschijnlijk verbeteren. Je tong wordt weer roze en je bent welkom in je slaapkamer.


Intermittent Fasting slechte adem

De oplossing

 

  • Twee tot drie keer per week olie trekken met kokosolie
  • Poets je tanden de hele dag door vaker
  • Gebruik een tongschraper
  • Drink meer water

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.