Home » Blog » Gezondheid » Gewicht, gezondheid & geluk: de juiste balans

Gewicht, gezondheid & geluk: de juiste balans

Gepubliceerd op 13 april 2020 om 13:57

gewicht, gezondheid & geluk. de juiste balans

Wat is een goede gezondheid? | Gewichtsverlies = betere gezondheid? | Controle over onze lichaamstype? | Wat is een gezond gewicht? | Wat beïnvloed de manier waarop we eten? | Social media en ons zelfbeeld | Wanneer heb ik een ongezonde relatie met eten? | Koolhydraatarm dieet | Samenvatting |

 

Heb je moeite om af te vallen? Ben je hier op zoek naar tips om buikvet weg te blazen of snel en permanent af te vallen?
Als dit jouw doelen zijn, dan ben je niet de enige. In feite meldt ongeveer de helft van alle Amerikanen dat ze proberen af ​​te slanken; de aantallen zijn vergelijkbaar in veel andere landen. Omdat de wens om af te vallen wereldwijd zo gewoon is geworden, is er een groeiend aanbod van artikelen, video's en boeken over dit onderwerp.

 

We begrijpen dat veel mensen snel willen afvallen en het af willen houden. Sommigen van ons zijn die individuen geweest! We begrijpen dat veel mensen naar Balansjelichaam komen voor hulp bij het afvallen, en we zijn blij dat ze dat doen.

 

Mensen helpen op een veilige, duurzame manier gewicht te verliezen - een manier waarop je een leven kunt leiden, niet alleen een dieet - is een van onze belangrijkste banen. Maar op dit moment willen we een heel ander - en misschien moeilijker - gesprek voeren over gewicht en gewichtsverlies.

 

Er zijn nadelen aan het proberen om af te vallen, ook al is het algemene doel de gezondheid te verbeteren. Soms kan het getal op de schaal de stemming van een persoon voor de dag bepalen. Sommige mensen merken dat ze geobsedeerd zijn door wat ze zouden moeten eten - en vaker wat ze niet zouden moeten eten. Sommigen maken zich zorgen over hoeveel ze moeten wegen en wensen een lichaam waarvan ze denken dat ze het zouden moeten hebben.

 

Alomtegenwoordige berichten dat we allemaal onze ideale grootte kunnen bereiken als we maar hard genoeg werken, moedigen dit soort denken aan.

 

Maar voor sommigen van ons lijkt afvallen moeilijker dan voor anderen. En voor degenen onder ons die worstelen met gewichtsverlies, kan het pijnlijk zijn om te horen dat een slank lichaam slechts een kwestie van wilskracht is.

 

Bij Balansjelichaam is het onze missie om geïnteresseerde mensen te helpen een koolhydraatarme levensstijl te volgen die hun gezondheid verbetert. Onze kernwaarden zijn betrouwbaarheid, eenvoud, inspiratie en goedheid. Omdat we het belangrijk vinden om deze waarden hoog te houden, besloten we dat het hoog tijd werd om een ​​eerlijk en moeilijk gesprek te voeren over gewicht, gewichtsverlies en gezondheid.


1. Wat is een goede gezondheid?


"Je kunt alle rijkdommen en succes ter wereld hebben, maar als je je gezondheid niet hebt, heb je niets", luidt een populair gezegde. En het is waar. Geen enkele hoeveelheid geld kan een goede gezondheid kopen. Maar wat is "goede gezondheid" precies?

 

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) "is gezondheid een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van ziekte of gebrek."

 

Klinkt goed, maar wat betekent dat?

 

De meesten van ons zijn het er waarschijnlijk mee eens dat gezondheid omvat:

 

  • Handhaven van een goed energieniveau tijdens werk en ontspanning
  • Je goed uitgerust voelen na een goede nachtrust
  • Regelmatig positief omgaan met familie en vrienden
  • Effectief omgaan met chronische medische aandoeningen
  • Een optimistische kijk en een goede levenskwaliteit hebben


Sommige mensen kiezen er om gezondheidsredenen voor om op een bepaalde manier te eten. Mensen met diabetes kunnen bijvoorbeeld een koolhydraatarme levensstijl volgen omdat het helpt hun bloedsuikerspiegel binnen een gezond bereik te houden en het risico op complicaties kan verminderen.2

 

Velen van ons maken echter voedselkeuzes op basis van onze wens om af te vallen. We gebruiken 'gezondheid' als grondgedachte om ons te concentreren op gewichtsverlies, terwijl - als we eerlijk tegen onszelf waren - gewichtsverlies soms meer gaat over er op een bepaalde manier uitzien dan gezond voelen.

 

Een belangrijk onderdeel van de puzzel over goede gezondheid is een gezonde relatie met voedsel. Dit heeft vaak minder te maken met wat je eet dan met hoe je over eten denkt.

 

Een goede relatie met voedsel hebben, betekent voor verschillende mensen verschillende dingen. Maar ten minste een deel van de interactie van iedereen met voedsel moet onderkennen dat voedsel ons moet voeden. Focussen op hoe voedselkeuzes het gewicht beïnvloeden, kan dat verstoren.

 

Zolang onze hoofden stevig aan ons lichaam gehecht blijven, zijn een gezond lichaam en een gezonde geest eigenlijk hetzelfde. Stressvolle interacties met voedsel kunnen onze gezondheid schaden, net zoals het eten van voedsel waarvan we weten dat we ons slecht voelen.


2. Betekent gewichtsverlies automatisch een betere gezondheid?


Het is onmogelijk om de talloze berichten over gewichtsverlies te negeren waaraan we online worden blootgesteld, op tv, bij de dokter en op tijdschriftomslagen die we scannen in de kassa van de supermarkt. Het is duidelijk dat we als samenleving hoge prioriteit geven aan slank zijn. Maar afvallen leidt niet altijd tot een betere gezondheid.

 

Als je een normaal of bijna normaal gewicht heeft en in goede gezondheid verkeert, is het onwaarschijnlijk dat je een paar kilo of kilo laat vallen om jouw gezondheid te verbeteren. Bovendien, zelfs als je overgewicht of obesitas heeft, is er enig bewijs dat afvallen je niet automatisch gezonder maakt of langer helpt leven. De resultaten kunnen afhangen van jouw algehele gezondheidstoestand en hoe je afvalt

 

Er zijn gezonde en minder gezonde manieren om af te vallen. Helaas kunnen sommige methoden die snelle eerste resultaten opleveren vaak contraproductief zijn voor zowel gezondheid als gewicht op lange termijn. Waaronder:

 

  • Zeer caloriearm dieet 
  • Vloeibare diëten of vasten op lange termijn 
  • Eiwitarme rage diëten (zoals dagenlang alleen groenten of fruit eten) 
  • 'Vetverbrandende' supplementen gebruiken 


Veel van deze strategieën voor gewichtsverlies bieden niet genoeg essentiële voedingsstoffen - het soort dat je lichaam niet alleen kan maken - om aan je behoeften te voldoen. Wanneer dat gebeurt, kun je onder meer honger, vermoeidheid, een droge huid en haarverlies ervaren. Bovendien loop je een verhoogd risico om botten en spieren te verliezen. Het ergste van alles is dat de kans groot is dat je al het verloren gewicht terugkrijgt, zo niet meer.

 

Het is niet moeilijk om te suggereren dat als je lichaam na verloop van tijd niet de voeding krijgt die het nodig heeft tijdens het afvallen, je je waarschijnlijk slechter zult voelen, niet beter. Als je jezelf van adequate voeding berooft, kan dit spier- en botverlies veroorzaken, wat in theorie het verouderingsproces kan versnellen en uiteindelijk jouw gezondheid in gevaar kan brengen.

 

Dat klinkt niet als een goede afweging voor sneller gewichtsverlies!


3. Hoeveel controle hebben we over onze lichaamsgrootte?


Je hebt misschien gehoord dat de meeste mensen die afvallen het meeste of alles terugkrijgen. Helaas lijkt dit waar te zijn. Hoewel sommige mensen erin slagen om veel gewicht te verliezen en af ​​te houden, is dit voor velen van ons niet noodzakelijkerwijs een realistische verwachting.

 

Garandeert dat je 'het lichaam kunt hebben dat je altijd al wilde hebben' als je alleen het juiste dieet volgt, aantrekkelijk, maar misleidend is. Kun je je gezondheid verbeteren? Misschien. Maar beloftes dat je tot een bepaald gewicht of kledingmaat kunt komen, worden vaak niet geleverd, vooral als deze beloften met een tijdlijn komen. Misschien kunnen sommige mensen "tien pond afvallen in tien dagen!" maar niet de meesten van ons.

 

Je kunt alles 'goed' doen, maar de hoeveelheid gewicht die je verliest en de tijd die je nodig hebt om het te verliezen, kan gedeeltelijk vooraf worden bepaald door genetica en levensgebeurtenissen. Je kunt werken binnen het bereik dat je krijgt, maar niet iedereen kan een 'ideaal' gewicht bereiken.

 

Het is moeilijk om erover te praten en nog moeilijker te accepteren. Maar de waarheid is dat we weinig invloed hebben op veel invloeden op onze lichaamsgrootte, ongeacht wat we eten, zoals:

 

  • Genetica: volgens onderzoekers wordt 20-80% van onze lichaamsgrootte bepaald door onze genen
  • Epigenetica: externe krachten - zoals trauma, blootstelling aan milieutoxines en voedselschaarste - kunnen van invloed zijn op de manier waarop genen tot expressie komen, door specifieke erfelijke genen in of uit te schakelen.
  • Moeders dieet tijdens de zwangerschap: maternale voeding is een soort epigenetische invloed en kan van invloed zijn op de gezondheidsresultaten van een kind tot op volwassen leeftijd.15
  • Dieetgeschiedenis: als je in het verleden meerdere keren bent afgevallen en weer op gewicht bent gekomen, zul je merken dat het nu steeds moeilijker wordt om af te vallen - en gemakkelijker te winnen.
  • Stress: stress, of het nu leidt tot extra eten of niet, kan leiden tot gewichtstoename
  • Medische aandoeningen en medicijnen: hypothyreoïdie, polycysteus ovariumsyndroom (PCOS), de ziekte van Cushing en andere aandoeningen hebben sterke banden met gewichtstoename en obesitas.
  • Perimenopauze en menopauze: hoewel elke vrouw uniek is, hebben de meeste de neiging om in deze periode wat aan te komen

 


Het is duidelijk dat veel dingen buiten onze controle de lichaamsgrootte en -vorm beïnvloeden. Velen van ons kunnen gewoon niet het lichaam bereiken dat we willen, zelfs niet als we ons uiterste best doen.

 

Zeggen dat dit niet eerlijk is, is een understatement. Maar veel van dat gevoel van oneerlijkheid komt voort uit de gewoonte van de samenleving om individuen de schuld te geven van dingen die niet volledig onder hun controle vallen, zoals lichaamsgrootte en gezondheid.

 

Het goede nieuws is dat het leren waarderen van ons lichaam zoals het er nu uitziet een enorme stap voorwaarts kan zijn in zelfliefde en acceptatie - en dat, vergeet niet, ook deel uitmaakt van een goede gezondheid.


4. Wat is een "gezond gewicht"?


Degenen van wie de body mass index (BMI) hen in de categorie "overgewicht" of "zwaarlijvig" plaatst, zijn onderhevig aan een gestage trommel van gezondheidsboodschappen over het verhoogde risico op diabetes en andere chronische ziekten. Deze berichten geven weer hoeveel waarde medische, voedings- en volksgezondheidswerkers hechten aan het gebruik van BMI om de gezondheid te evalueren.

 

BMI is echter uitsluitend gebaseerd op gewicht en lengte in plaats van lichaamssamenstelling en waar lichaamsvet wordt opgeslagen. Het kan ons niet veel vertellen over hoe metabolisch gezond iemand is.

 

Soms leidt afvallen tot gezondheidsverbeteringen zoals lagere bloeddruk en verlies van levervet, wat gunstig is voor mensen met diabetes, hartaandoeningen en andere stofwisselingsstoornissen. Maar wat als je wat extra gewicht bij je draagt ​​en toch geen van deze problemen heeft? Is dat extra gewicht even zorgwekkend?

 

Misschien niet.

 

In de afgelopen jaren hebben onderzoekers erkend dat sommige mensen die als overgewicht of obesitas zijn geclassificeerd, net zo metabolisch gezond kunnen zijn als mensen met een "normaal" gewicht.20

 

Hoewel de criteria voor "metabolisch gezonde obesitas" variëren, schatten studies dat ergens tussen de 6% en 75% van de zwaarlijvige mensen door hun gewicht geen slechte gezondheid heeft.21 Dat is duidelijk een zeer groot bereik, dus het is niet duidelijk hoe vaak dit voorkomt . Hoewel de wetenschap nog niet helemaal vaststaat, zijn er aanwijzingen dat dit gebeurt!

 

Markers voor een goede metabole gezondheid zijn doorgaans een normale bloeddruk, een normale bloedsuikerspiegel, normale insuline, hoog HDL-cholesterol en lage triglyceriden. Als je overgewicht of obesitas hebt en deze waarden binnen het streefbereik vallen, heb je mogelijk het juiste gewicht voor jou. Metabolisch gezonde obesitas blijft echter een controversieel onderwerp

 

De focus op deze cijfers is een medische benadering van 'gezond gewicht'. Maar een gezond gewicht kan er ook een zijn waarbij je je energiek voelt en in staat bent om de dingen te doen die je wilt doen zonder al te veel ongemak. Dit zou een gewicht zijn dat je gemakkelijk kunt vasthouden zonder honger, terwijl je aan al je essentiële voedingsbehoeften voldoet.

 

Health at Every Size (HAES®) -principes bevorderen het eten voor welzijn, levensverbeterende beweging en respectvolle zorg voor iedereen, waardoor het gewicht volledig uit de vergelijking wordt gehaald. Daar houden we van. Het belangrijkste is dat we het eens zijn met het HAES-principe dat individuen niet beoordeeld moeten worden op wat ze wel of niet doen om hun eigen versie van "gezondheid" te verbeteren.

 

Wat dat voor ons betekent, is dat 'gezond' er voor verschillende mensen anders uit kan zien; het hoeft geen gewichtsverlies te omvatten. Ons idee van 'gezond' omvat het gebruik van koolhydraatarme en keto-diëten wanneer ze mensen helpen zich beter te voelen, van hun leven te genieten en veel van hun gezondheidsmarkers te verbeteren.


5. Wat beïnvloedt de manier waarop we eten?


Waarom eten we? Het is een simpele vraag, maar het antwoord is vaak complex.

 

Voedsel levert energie (calorieën) en voedingsstoffen die we nodig hebben om te overleven: essentiële aminozuren in eiwitten, essentiële vetzuren in vet en tientallen vitamines en mineralen die ons lichaam niet zelf kan maken.

 

Hoewel ons lichaam wordt gedreven om te eten om aan deze voedingsbehoeften te voldoen, eten we vaak ook om andere redenen.

 

  • Emotioneel eten: onze gevoelens opeten - het is iets dat de meesten van ons op een of ander moment hebben gedaan. Ook bekend als stress-eten, kan emotioneel eten variëren van het consumeren van een pint ijs na een breuk tot het vaak bereiken van voedsel om angst, verdriet, verveling of woede te verlichten.
  • Voedselverslaving: sommige mensen hunkeren constant naar specifiek voedsel en vinden het bijna onmogelijk om ermee te stoppen als ze eenmaal zijn begonnen. Dit gevoel is niet beperkt tot mensen met overgewicht. Mensen met overgewicht die hoog scoren op de schaal voor voedselverslaving van Yale, reageren echter veel sterker op voedselaanwijzingen dan mensen met vergelijkbare gewichten met lagere scores voor voedselverslaving.


Voor velen van ons is het eten van snoep en sterk verwerkte koolhydraten de oorzaak van hunkeren en ons ertoe aanzet om verder te eten dan de volheid.25


Maar eten om andere redenen dan voeding is niet altijd een negatieve zaak. We eten ook om te vieren, om de banden met ons cultureel erfgoed te versterken en om met anderen om te gaan.


6. Hoe beïnvloeden sociale media onze opvattingen over lichaamsgrootte en voeding?


Veel mensen hebben een 'droom'-kledingmaat of -gewicht. En voor velen van ons is dat 'droom'-lichaam kleiner dan het lichaam dat we nu hebben, ongeacht wat onze huidige grootte of vorm is.

 

Dit is zo gewoon dat we het niet eens in twijfel trekken. Tegenwoordig staan ​​wij allemaal - maar vooral vrouwen - onder grote druk om slank en fit te zijn. Maar minder dan 100 jaar geleden waren gewelfde figuren wenselijk en werden 'magere' meisjes als minder aantrekkelijk beschouwd.

 

Hoewel het decennia geleden begon, is onze obsessie met dunheid of het 'dunne ideaal' de laatste jaren dramatisch geëscaleerd. En onderzoek suggereert dat het gebruik van sociale media een belangrijke motor is geweest voor deze trend

 

Hoe beïnvloedt het deelnemen aan gewichts- of dieetgerelateerde activiteiten op sociale media ons?

 

Voor-en-na-foto's kunnen inspirerend zijn, maar ze hechten ook veel waarde aan gewichtsverlies en uiterlijk. Sommige mensen die zijn afgevallen, hebben privé met ons gedeeld dat ze de reactie die ze op deze zij-aan-zij-foto's ontvangen niet leuk vinden omdat ze zich daardoor uitgebuit voelen.

 

Wat is belangrijker, er mager en fit uitzien of gezond zijn? Op Instagram en andere sociale-mediasites zorgen slanke, strakke lichamen voor opwinding en interesse. Maar in de meeste gevallen hebben we geen idee hoe deze lichaamsbouw is ontwikkeld en wordt onderhouden. Onvoldoende voeding, overmatige trainingen en andere schadelijke strategieën voor gewichtsverlies kunnen worden gebruikt om de lichamen te bereiken waar we jaloers op zijn.

 

Als we onszelf vergelijken met de vele 'perfecte' lichamen die we online zien, kunnen we ons ontoereikend voelen. Mensen kunnen naar deze foto's kijken en denken: 'Ik zou er alles aan geven om er zo uit te zien!' Dat is vaak de reactie waar de poster voor gaat, vooral als je geld geeft!

 

Deze 'perfecte' online instanties promoten vaak supplementenregimes, repen en shakes, dure dieet- en fitnessprogramma's of een website waarmee inkomsten worden gegenereerd uit 'klikken'. Mensen een slecht gevoel over zichzelf geven is een beproefde manier om ervoor te zorgen dat ze geld uitgeven.


7. Je hebt misschien een ongezonde relatie met eten als ...?


Wat kan er slecht zijn aan "gezond eten"? Is het niet het belangrijkste dat we voorzichtig zijn met voedselkeuzes wat we kunnen doen voor onze eigen gezondheid?

 

Ja. Maar. Soms verandert 'gezond eten' in een ongezonde preoccupatie met voedsel en lichaamsbeeld, hoewel het vaak moeilijk is vast te stellen wanneer of hoe dit gebeurt.

 

'Orthorexia', een term die in 1998 werd bedacht, is een obsessie voor goed of 'gezond' eten. Voor sommigen betreft dit het eten van een dieet van "puur" voedsel, uitsluitend om gezondheidsredenen. Mensen met 'orthorexia nervosa' maken echter 'gezonde' voedselkeuzes, vooral omdat ze willen afvallen

 

Orthorexia wordt niet geclassificeerd als een eetstoornis zoals anorexia nervosa, boulimia of eetbuistoornis. Maar het wordt beschouwd als 'verstoord' eten en het weerspiegelt geen gezonde relatie met voedsel.

 

Verstoord of ongeordend eten is complex en moet worden gediagnosticeerd door een opgeleide professional. Hier zijn echter enkele tekenen dat een persoon mogelijk te veel gefocust is op voedsel en gewicht in plaats van op gezondheid:

 

  • Preoccupatie met calorieën en macronutriënten tot het punt dat het een groot deel van iemands vrije tijd domineert
  • Vermijd eten met anderen, ook bij restaurants en feesten
  • Regelmatig wegen (meer dan eens per dag)
  • Dagelijks sporten, zelfs als je ziek of gewond bent, om calorieën te "verbranden"

8. Hoe past een koolhydraatarm dieet in dit plaatje?


Afvallen is de belangrijkste reden waarom mensen een koolhydraatarm dieet gaan eten.28 En er is geen reden om aan te nemen dat het voor veel mensen een zeer effectief hulpmiddel voor gewichtsverlies kan zijn.

 

Maar zo werkt het niet voor iedereen. Sommige mensen vallen aanvankelijk af met weinig koolhydraten, maar stoppen dan met afvallen of komen zelfs een beetje terug

 

Het is belangrijk om te beseffen dat zelfs met een perfect koolhydraatarm dieet, gewichtsverlies niet altijd gebeurt zoals we dat zouden willen.

 

Nogmaals, het is absoluut niet eerlijk. Maar het is iets waar we eerlijk over moeten zijn.

 

Wanneer de koolhydraatarme resultaten van mensen niet zijn wat ze willen, krijgen ze soms de indruk dat ze gewoon 'harder moeten gaan'. Dit kan leiden tot een echt restrictief dieet, langdurig vasten en ander gedrag dat de gezondheid kan ondermijnen.

 

In plaats daarvan willen we mensen helpen meer te focussen op de gezondheidsvoordelen van koolhydraten en de vele niet-schaaloverwinningen die deze manier van eten met zich meebrengt, zoals:

 

  • Krachtige eetlustbeheersing 30
  • Hogere energieniveaus 31
  • Stabiele bloedsuikerspiegel 32
  • Lagere insulinespiegels 33
  • Lagere bloeddruk 34
  • Verminderde cardiovasculaire risicofactoren 35
  • Medicijnen elimineren of verminderen 36


Studies bevestigen zelfs dat het logisch is om meer op gezondheid te focussen en minder op gewichtsverlies. Onderzoek toont aan dat het eten van weinig koolhydraten diabetes, leververvetting en andere stofwisselingsziekten kan verbeteren, zelfs als er geen gewichtsverlies optreedt.


9. Samenvatting


Gewichtsverlies, druk om dun te zijn, een slecht lichaamsbeeld en ongezonde relaties met voedsel zijn geladen onderwerpen. Het kan moeilijk zijn om over deze dingen te praten zonder boos en ontmoedigd te raken. Degenen onder ons die met deze problemen worstelen, kunnen het gevoel hebben dat het leven oneerlijk is en - tegelijkertijd - dat we gewoon harder moeten proberen.

 

Maar gezondheid is iets dat we niet als vanzelfsprekend moeten beschouwen, en het nastreven van een onrealistische lichaamsgrootte kan het zelfs ondermijnen. Bovendien kost het achtervolgen van een nummer op de schaal of een bepaalde kledingmaat kostbare tijd en energie die je nooit meer terug kunt krijgen.

 

Aan de andere kant kan het bevrijdend, stressverlagend en therapeutisch zijn om je lichaam te leren waarderen en het te voeden wat het nodig heeft - in plaats van te proberen het te verkleinen tot een formaat waarvoor het niet bedoeld is.

 

Kortom, probeer de beste versie van 'jij' te zijn die je kunt zijn!

 

Als je meer wilt lezen over dit onderwerp, kun je het populaire bericht hieronder lezen. Het is alleen voor leden, maar als je geen lid bent, kun je je aanmelden voor een gratis proefperiode.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.