Home » Blog » Gezondheid » Keto en koolhydraatarm koken tjidens de coronavirus

Keto en koolhydraatarm koken tjidens de coronavirus

Gepubliceerd op 29 maart 2020 om 11:00

Door  Yelena karels, medisch beoordeeld door dr. Mannus koppen

Keto en koolhydraatarm koken coronavirus

Eiwitten & Groenten | Keuken apparatuur | Voedselveiligheidsregels | kooktechnieken | Blijf kalm en eet keto

 

Veel beginnende koks bevinden zich plotseling aan de kachel vanwege de coronavirus quarantaines. Gelukkig zijn koolhydraatarme maaltijden eenvoudige maaltijden. Het is gemakkelijk om de basis onder de knie te krijgen.


Als afhalen je favoriete manier is om te dineren, hoef je zich geen zorgen te maken: Je kunt dit doen! Jezelf en je gezin eten geven is vrij eenvoudig als je het simpel houdt.

 


1. Magische formule: eiwitten + groenten = maaltijd

Heb je een koekenpan en een fornuis? Als het antwoord ja is, kun je keer op keer smakelijke maaltijden bereiden. Sommige mensen noemen deze maaltijden 'wonderen met één koekenpan'. We noemen ze gemakkelijk en voedzaam!

 

Bak het eiwit tot het gaar is - zet het opzij en bak de groenten tot ze gaar zijn - en doe het eiwit dan terug in de pan om op te warmen. Of vice versa. Voeg vet toe voor kookbehoeften, smaak en om de energie te geven die je nodig hebt om tot je volgende maaltijd tevreden te blijven.

 

Je kunt ook twee groenten koken of een eenvoudige salade toevoegen om je maaltijd gevarieerder te maken.

 

De maaltijd mogelijkheden voor eiwitten, groenten en gezonde vetten. De mogelijke combinaties gaan maar door.

 

eitwitten en groenten keto koolhydraatarm corona

Eieren zijn supergemakkelijk tijdens corona


Eieren zijn een perfect keto-ingrediënt en ze zijn geweldig tijdens de corona tijden. Ze zijn relatief goedkoop, wekenlang houdbaar en snel en gemakkelijk te koken. Bouw een maaltijd rond gebakken of hardgekookte eieren in combinatie met groenten, kaas of andere koolhydraatarme items uit je voorraadkast.



Restanten zijn je vrienden


Een andere manier om zelfgemaakte keto- en koolhydraatarme maaltijden te bereiden, zonder de hele tijd te koken, is door grotere porties te maken en de restjes op te warmen. Elk diner is de lunch van morgen. Doe dit op andere manieren door een drievoudige batch van iets te maken en het op te eten voor het diner op maandag, woensdag en vrijdag.

 

Er zijn veel manieren om restjes creatief te gebruiken en meer variatie te krijgen, zodat je zich niet hoeft te vervelen. De gebraden kip van vandaag kan het belangrijkste ingrediënt zijn in de roerbak van morgen, chefsalade of soep.


Soep is lekker


Over soep gesproken, bijna alles in je koelkast of voorraadkast kan je een lekkere soep van maken! 

 

Soep is een geweldige manier om stukjes eten op te eten die niet groot genoeg zijn voor een maaltijd. Groenten die bijna op zijn, kunnen in stukjes worden gesneden en in een pan met kokend water of bouillon worden gedaan. Een overgebleven kippenkarkas of een gestript hambot vormt een geweldige basis, net als alle botten - rundvlees, gevogelte, vis en meer.

 

Stukjes groenten die je zou weggooien, zoals broccoli of boerenkoolstelen, voegen voedingsstoffen en smaak toe. Emulgeer of zeef voor het opdienen. De bijgesneden droge uiteinden van aspergestelen zijn ook een geweldige aanvulling op een soepbouillon (en kunnen ook het beste worden verwijderd voor het opdienen).

 

Probeer een heerlijke broccoli-cheddarsoep of Parmezaanse tomatensoep met basilicum of andere soeprecepten. Maar voel je vrij om te experimenteren. Google elk ingrediënt en je zult waarschijnlijk een soep vinden om het in te gebruiken.

 

De meeste soepen, stoofschotels en chilis kunnen ook in grote hoeveelheden worden gemaakt. Extra's kunnen worden bevroren of gedeeld met vrienden en familie die niet voor zichzelf kunnen winkelen. Vergeet niet om de onderstaande tips voor voedselveiligheid te volgen en alles duidelijk te labelen voordat je het invriest.

 


2. Bestel basis keuken apparatuur


Als je de laatste tijd niet aan het koken bent, heb je misschien wat basiskeukenapparatuur nodig. Dit kun je kopen:

Top zes musthaves

 

  • Grote koekenpan (bij voorkeur antiaanbaklaag)
  • Direct af te lezen thermometer (om te controleren of vlees veilig is gekookt)
  • Scherp mes
  • Ovenwanten of pannenlappen
  • Ovenvaste bak- / braadpan
  • Kleine pot of steelpan
keukenapparatuur keto koolhydraatarm corona

Andere basisprincipes om te overwegen

 

  • Kommen (om te mengen)
  • Blikopener
  • Snijplank
  • Rasp
  • Dompelmixer (voor het pureren van groenten en het opkloppen van sauzen)
  • Sla spinner
  • Dunschiller
  • Plasticfolie, tassen, perkamentpapier en folie
  • Kookpot (voor het maken van soep en stoofschotels)
  • Spiralizer (voor het snijden van courgette en andere koolhydraatarme groenten in noedels)
  • Lepels en spatels (inclusief non-stick-vriendelijke versies)
  • Opslagcontainers
  • Klop

3. Voedselveiligheidsregels


Omgaan met verse ingrediënten is eenvoudig als je een paar richtlijnen volgt. Dat is een goed ding. Met een overbelast medisch systeem is het laatste wat iemand nodig heeft een geval van voedselvergiftiging.


Hou het schoon


Was je handen! Ja, je hebt dit eerder gehoord. Schone handen zijn altijd een must bij het hanteren van voedsel, ongeacht het coronavirus.

 

Houd oppervlakken ook schoon. Tellers en apparaten kunnen worden weggeveegd met een zwakke oplossing van bleekwater en water. Apparatuur zoals pannen, messen en snijplanken moeten na elk gebruik grondig worden gereinigd, hetzij in de vaatwasser, hetzij met zeep en warm water.

Voedselveiligheid keto en koolhydraatarm corona

Spoel je verse producten grondig af voordat je ze klaarmaakt. Door het 20 seconden onder koud water te laten lopen, haal je microben of virussen uit je groenten voordat je ze schilt of hakt.


Kook dierlijke eiwitten op de juiste temperatuur


Om het risico op door voedsel overgedragen ziekten te voorkomen, is het cruciaal om vlees, vis en eieren op een veilige interne temperatuur te koken. Als je geen instant-read thermometer hebt, is dit een 'must-have' voor voedselveiligheid. En het is elke cent waard om het giswerk weg te nemen als je vlees precies goed is, niet te gaar.

 

De USDA adviseert de volgende minimale binnentemperaturen:

 

  • Stevige stukken rundvlees, varkensvlees, kalfsvlees en lamsvlees - 63 ° C
  • Gemalen rundvlees, varkensvlees, kalfsvlees of lamsvlees - 71 ° C
  • Gevogelte (vast of gemalen) - 74 ° C
  • Vis en schaaldieren - 63 ° C
  • Eieren - 71 ° C

Houd rauwe eiwitten uit de buurt van andere ingrediënten en gekookt voedsel


Bewaar rauw vlees en vis in plastic in de koelkast. Je belangrijkste doel moet zijn om de kans te vermijden dat vloeistof lekt en je andere voedsel aanraakt.

 

Houd ook borden, snijplanken en messen die rauw dierlijk eiwit hebben aangeraakt weg van andere ingrediënten en afgewerkt voedsel.

 

Gebruik een vers bord voor gekookte hamburgers, niet hetzelfde bord dat je gebruikte om de rauwe hamburgers naar de grill te brengen. Als een mes of snijplank is gebruikt om rauw vlees te bereiden, moet dit grondig worden schoongemaakt en gedroogd voordat je het gebruikt voor het hakken van groenten.


Houd koud voedsel onder 4 ° C


Voedsel is slechts ongeveer 2 uur veilig bij kamertemperatuur; nog minder als je kamer warmer is. Dus zet restjes snel terug in de koelkast.

 

Als je grote hoeveelheden eten hebt, is de manier om het af te koelen zonder de temperatuur van je vriezer of koelkast te verlagen als volgt:

 

1. Verdeel het in kleinere containers.

2. Laat het afkoelen totdat het kan worden gehanteerd, maar niet meer dan 2 uur.
Koel of bevries.

3. Een andere manier is om een ​​opslagcontainer in een ijsbad te plaatsen en de inhoud te roeren om de warmte te laten ontsnappen. Hierdoor koelt het voedsel snel af, zelfs in grotere batches.

 

Ga voor meer gedetailleerde informatie over voedselveiligheid naar de eisen aan voedselveiligheid.


4. Probeer eenvoudige kooktechnieken

Als je de instructies kunt volgen, kun je koken. Laat je niet intimideren. Recepten zijn simpelweg stapsgewijze instructies. Maar soms hebben ze termen die je misschien niet kent. Hier is een eenvoudige instructielijst voor alledaagse kooktechnieken om je te helpen bij het navigeren door recepten als een professional.

 

Bakken: Verwarm de oven voor en schuif de ovenvaste schaal erin.

Koken: voeg water toe aan een pan en breng aan de kook. Of, in het geval van maïskolven, eerst water aan de kook brengen en dan de maïs toevoegen.

Kooktechnieken keto koolhydraatarm corona

Smoren: Verwarm een ​​koekenpan met antiaanbaklaag voor. Voeg bakvet toe en bak of schroei voedsel op middelhoog vuur. Voeg een vloeistof toe, zoals bouillon, wijn of water. (Het kan spetteren, dus voeg beetje bij beetje toe.) Zet ​​het vuur lager en laat sudderen totdat de vloeistof verdampt of voeg meer vloeistof toe totdat het voedsel gaar is.

Roosteren: Plaats een ovenvaste schaal in een hete oven om te braden. Plaats het ovenrek dicht bij het bovenste element en houd de ovendeur open (tenzij je ovenstijl vereist dat je de deur sluit).

Droog bakken: Verwarm een ​​koekenpan met antiaanbaklaag voor. Voeg vervolgens eten toe (zonder toegevoegd vet of vloeistof) en roer.

Grill: koken op een gas- of houtskoolgrill. (Bakken of braden zijn goede vervangers.)

Gebraden: Verwarm de oven voor en voeg voedsel toe dat is bedekt met vet of olie. Als je een heteluchtoven hebt, kan het leuk zijn om te gebruiken, maar zet het vuur lager dan 31° C

Pan-fry: Verwarm een ​​koekenpan met antiaanbaklaag of een gietijzeren koekenpan voor en bak voedsel. Meestal wordt vet toegevoegd, maar dat is niet nodig voor karbonades en steaks. Er hoeft niet veel te worden geroerd; draai gewoon een of twee keer om.

Sauté: Verwarm een ​​koekenpan met antiaanbaklaag voor. Voeg kookvet toe en laat het heet worden. Voeg voedsel toe en roer regelmatig, zodat alle kanten en stukken gelijkmatig gaar zijn.


5. Blijf kalm en eet keto

Onthoud dat chronische stress je vijand is bij het bestrijden van ongewenste ziekten en vooral het coronavirus. Probeer thuis koken je geen last te laten worden.

 

Vraag om hulp wanneer je die nodig hebt. Schakel partners, kinderen of andere huisgasten in bij je winkel-, kook- en schoonmaakroutines.

 

Als afhalen een optie is in je omgeving, overweeg dan om dat in je schema op te nemen om een ​​regelmatige onderbreking van het koken te creëren.

Blijf kalm en eet keto tijdens corona

Sport, ga naar buiten - vooral op zonnige dagen - en vind vreugde in alles wat je kunt. Zing aan de tafel. En vergeet niet om te lachen, vooral als het diner niet helemaal verloopt zoals je had gepland.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.