Home » Blog » Gezondheid » Realistische verwachtingen: gewicht verliezen

Realistische verwachtingen: gewicht verliezen

Gepubliceerd op 29 maart 2020 om 14:52

Door  Yelena karels, medisch beoordeeld door dr. Javier Raja  – gebaseerd op bewijs

Realistische verwachtingen gewicht verliezen afvallen

Hoeveel gewicht ga je verliezen? | Hoelang duurt het voordat ik gewicht ga verliezen? | Kan ik mijn lichaamsvorm veranderen? | Je kunt afvallen met een dieet | Gewicht verliezen zonder honger | Geniet van het eten | Bepaal hoe jij eruit ziet en voelt | Wordt serieus |

 

Op een gegeven moment is bijna de helft van de Nederlandse bevolking op dieet om af te vallen. Toch lijkt het opzettelijk beperken van calorieën geen erg goede manier om dit te doen.
De meeste pogingen om af te vallen lijken maar niet te slagen. Maar de de meeste diëten volgen een heel typisch patroon, gebaseerd op het idee dat als je je lichaam tot een calorietekort dwingt - door minder te eten, meer te bewegen of (meestal) beide - je dan gewicht verliest.

 

Bij een typisch dieet bepaalt een specifieke formule hoeveel gewicht je zult verliezen en hoe snel: bereken het aantal calorieën dat je nodig hebt om je huidige gewicht te behouden. Trek enkele van die calorieën er elke dag af - meer voor sneller gewichtsverlies; minder voor langzamer gewichtsverlies. Wanneer je het magische getal van een tekort aan 3500 calorieën bereikt - door minder te eten, te sporten of beide - ben je in theorie 'een kilo vet' kwijtgeraakt.

 

In de praktijk is het zelden zo eenvoudig. Je kunt het juiste aantal calorieën 'aftrekken' en toch het beloofde gewicht niet verliezen. Of je kunt afvallen, maar je voelt je zo moe en hongerig dat je niet kunt wachten om weer 'normaal' te eten

 

Hier bij Balansjelichaam denken we dat het dieet dat we aanbevelen anders is. Maar dat is wat ze allemaal zeggen, toch? We streven ernaar betrouwbaar te zijn, en dat betekent soms dat we dingen moeten zeggen die andere dieet- en gewichtsverliessites niet zeggen. Daarom zijn we anders en daarom denken we dat ons dieet anders is.

 

Dus laten we dit er gewoon uithalen: je hebt geen volledige controle over hoeveel gewicht je verliest, hoe snel je het verliest en van welke lichaamsdelen je het verliest. Het bijsturen van deze verwachtingen is onderdeel van succes op lange termijn

 

Het slechte nieuws: je kunt je reis van het gewichtsverlies niet volledig beheersen. Het goede nieuws: Er zijn veel aspecten van gewichtsverlies die je kunt en moet beheersen.

 

Lees verder om erachter te komen waarom we niet beloven dat een koolhydraatarm of keto-dieet je hardnekkig buikvet in 10 dagen zal verliezen.

 

 


1. Hoeveel gewicht ga je verliezen?

Veel mensen beginnen hun inspanningen om af te vallen met een specifiek aantal kilo's in gedachten: "Ik moet X kilo  verliezen - dan heb ik de 'juiste' maat.", maar waar komt dat nummer vandaan? Wat maakt dat nummer zo belangrijk?

 

Bij Balansjelichaam denken we dat je gezondheid voorop staat. Als je probeert je lichaam te dwingen meer gewicht te verliezen dan het realistisch kan zijn, kan het risico toenemen dat je jezelf ondervoedt op manieren die de gezondheid ondermijnen. Onthoud dat zaken als zwangerschap, menopauze, medicijnen en zelfs je eerdere dieetgeschiedenis van invloed kunnen zijn op hoe je vet opslaat op manieren die je niet helemaal onder controle kunt houden.

Hoeveel gewicht ga ik verliezen koolhydraatarm keto dieet

Neem even de tijd om na te denken over "dat aantal". Zit je op dat nummer om andere redenen dan persoonlijke gezondheidsdoelen en een verlangen om je goed te voelen over jezelf? Je kunt jezelf toestemming geven om een ​​doel te kiezen dat beter bij je lichaam past.

 

Hier is een weinig bekend geheim in de wereld van te sensationele beloftes voor diëten: je kunt beginnen met een bescheidener doel om gewicht te verliezen dat voor jou haalbaar aanvoelt. En als je het gemakkelijk bereikt, terwijl je geniet van je nieuwe manier van eten, kun je doorgaan en het later opnieuw bekijken. Dit geeft je de kans om te slagen - en dan weer te slagen!

 

 


2. Hoe lang duurt het voordat ik gewicht ga verliezen?

Veel mensen beginnen hun inspanningen om af te vallen ook met een specifiek tijdsbestek in gedachten: "Ik moet dit jaar X kilo's verliezen." Misschien is het een speciale gebeurtenis zoals een bruiloft of reünie, of misschien is het gewoon (weer) badpakseizoen. Bijna iedereen kan zich vinden in de wens om er in die situaties op hun best uit te zien en zich goed te voelen.

 

Maar vraag jezelf dit af: had je een tijdschema voor jezelf in gedachten om aan te komen? Heb je jaren geleden tegen jezelf gezegd: "Ik zou tegen de tijd dat ik 45 ben zoveel gewicht willen aankomen"? Waarschijnlijk niet. Gewichtstoename gebeurt meestal na verloop van tijd, terwijl je bezig bent met andere dingen.

Hoe lang duurt het voordat ik gewicht verlezen afvallen koolhydraatarm keto dieet

Gewichtsverlies gebeurt vaak op dezelfde manier. Er is niets mis met snel afvallen als je een voedzaam dieet eet. Aan de andere kant kan het hebben van een samengekrompen tijdlijn voor gewichtsverlies voor sommige mensen schadelijk zijn. En dit geldt misschien voor alle diëten - niet alleen voor koolhydraatarme.

 

Een naderende deadline met nog te verliezen gewicht kan een goed excuus zijn om het helemaal op te geven of om 'snelle oplossingen' te proberen die de gezondheid beschadigen. Bovendien kan een onredelijke streefdatum je hele focus beperken tot dieet-dieet-dieet, waardoor een onhoudbare en onaangename onbalans in je leven ontstaat.

 

Geef jezelf toestemming om dit te heroverwegen. Overweeg om deadlines te creëren voor niet-schaalbare, gezondheidsgerelateerde overwinningen die ervoor zorgen dat je voortdurend in de richting van je doel voor gewichtsverlies blijft, maar die je kunt beheersen.

 

 


3. Kan ik mijn lichaamsvorm veranderen?

Ondanks de clickbait advertenties die zeggen: "Verlies hardnekkig buikvet met deze ene geheime truc", kan je algemene lichaamsvorm een ​​kwestie zijn waarover je grotendeels geen controle hebt. Het is waar dat keto-diëten bekend staan ​​om het gericht verbranden van buikvet. Toch kan dit je buikvorm al dan niet dramatisch veranderen.

 

Meestal worden vetopslagpatronen bepaald door genetica. Als je uit een lange rij individuen met brede heupen komt, kun je je lichaam misschien niet dwingen om slanke heupen te krijgen.

lichaamsvorm koolhydraatarm en keto dieet

je kunt niet volledig bepalen hoeveel vet je verliest, hoe lang het duurt of waar je het van verliest. Maar je kunt je concentreren op de aspecten van gewichtsverlies en gezondheid waarover je meer controle hebt: voeding, honger, plezier en levensstijlgewoonten, zoals lichaamsbeweging.

 

 


4. Je kunt afvallen met een compleet voedingsdieet

Bij Balansjelichaam willen we mensen helpen die willen afvallen. Maar gezondheid gaat voorop. Te veel en te snel gewicht willen verliezen door het beperken van essentiële voedingsstoffen of het ernstig beperken van calorieën is schadelijk.

 

Koolhydraatarme en keto-diëten zijn van nature ontworpen om ervoor te zorgen dat je eerst aan al je voedingsbehoeften voldoet. Het verkrijgen van voldoende eiwitten is van nodig belang voor goede voeding - en uit onderzoek blijkt dat het een primaire factor is voor succesvol gewichtsverlies en -behoud. Gebruik doelbereiken om te leren hoeveel eiwitten je elke dag nastreeft. Onze gids voor eiwitten op een koolhydraatarm of keto-dieet bevat ook veel nuttige informatie over deze belangrijke voedingsstof.

Afvallen gewicht verliezen voedingsdieet keto koolhydraatarm

Koolhydraatarme en keto-diëten zijn van nature ontworpen om de enige voedingsstof die je helemaal niet nodig hebt te beperken. Er bestaat niet zoiets als een "essentiële koolhydraat". Veel koolhydraatrijke voedingsmiddelen - zoals brood, ontbijtgranen en sappen - bieden zo weinig voedingstoffen door wat er tijdens de verwerking is toegevoegd.

 

In plaats daarvan focus je op voedings- en vezelrijke groenten die weinig verteerbare koolhydraten bevatten. Maar ze bevatten veel vitamines en mineralen - dingen die we allemaal in voldoende hoeveelheden nodig hebben.

 

Aan je essentiële voedingsbehoeften kan volledig worden voldaan met een dieet van eiwitrijk eten, een mix van kleurrijke groenten en wat vet. Met een koolhydraatarm of keto-dieet heb je volledige controle over hoe voedzaam je dieet zal zijn.

 

 


5. Je kunt gewicht verliezen zonder honger


Er is een reden waarom het woord 'hangry' is uitgevonden. Honger kan iedereen chagrijnig maken - en het kan elk dieet zeker onder uit halen.

 

De samenleving lijkt een vreemde relatie te hebben met honger. Iedereen erkent dat honger gelijk staat aan lijden; daarom steunen mensen voedselhulpprogramma's. Tegelijkertijd lijkt de samenleving te verwachten dat degenen onder ons die proberen af ​​te vallen, gewoon honger hebben en het moeilijk hebben.

 

Bij Balansjelichaam vinden we dat je zou moeten kunnen afvallen zonder honger te lijden. Onze nieuwe gids biedt een diepgaande kijk op honger. Het verklaart waarom een ​​koolhydraatarm of keto-dieet de honger voor de meeste mensen onder controle houdt.

 

In het kort, koolhydraatarm eten gaat trek en overeten tegen, terwijl het een reactie creëert - ketose - die je kan helpen je vol te voelen. Bovendien tonen onderzoeken aan dat eiwitten en vezelrijke groenten - voedingsmiddelen met een koolhydraatarm of keto-dieet - ons helpen ons gedurende langere tijd vol te laten voelen.

 

Vet toevoegen, in de hoeveelheid die je lichaam - in plaats van een rekenmachine - beslist dat het juist is, levert energie om koolhydraten te vervangen. Daarom is het meestal niet nodig om calorieën te tellen op een koolhydraatarm of keto-dieet. Je kunt altijd meer eten als je honger hebt.

 

Als je je na de eerste paar weken van de "keto-griep" nog steeds zwak, hongerig, koud of uitgeput voelt, heb je mogelijk meer eiwitten, vet of beide nodig - dus ga ervoor! Geen honger hebben over je nieuwe dieet is iets wat jij kunt beheersen.

 

 


6. Je kunt tijdens het afvallen genieten van eten

Een dieet waarbij je je ellendig en beroerd voelt, is een dieet dat je niet kunt volhouden. Een koolhydraatarm of keto-dieet zou je in staat moeten stellen om honger te beheersen en voldoende energie te hebben. Het moet je ook voorzien van eten dat je graag eet en bereidt.

 

Je weet misschien al dat je kunt genieten van lekker eten zoals dikke kaas, gemarmerd vlees en echte boter op een koolhydraatarm of keto-dieet. Maar bij balansjelichaam begrijpen we ook dat sommige mensen koolhydraatrijk eten missen dat bekend of traditioneel is, vooral bij sociale bijeenkomsten of feesten.

Geniet tijdens afvallen gewicht verliezen

Als je het gevoel hebt dat je iets "mist" wat je lekker vindt, hoef je daarbij niet te gaan balen. Je kunt experimenteren met koolhydraatarme recepten die je eetlust stillen en heerlijk smaken! Geef jezelf de tijd om te experimenteren met het recreëren van eten waar je van houdt in koolhydraatarme versies. Het leren van deze nieuwe vaardigheden is ook iets dat je kunt beheersen.

 

 

 


7. Je kunt zelf bepalen hoe je eruitziet en je je voelt terwijl je afvalt

In plaats van gefrustreerd te raken door te proberen te bepalen hoeveel gewicht je verliest en hoe snel je het verliest, focus je op doelen waar je veel meer controle over hebt. Misschien kun je tegen jezelf zeggen: "Over twee maanden heb ik 20 gemakkelijke en heerlijke keto-maaltijden geleerd die ik met mijn ogen dicht kan maken." Of: "Over zes maanden heb ik drie dagen sporten toegevoegd aan mijn wekelijkse routine." Met dat soort doelen kan gewichtsverlies gebeuren zoals gewichtstoename gebeurd - na verloop van tijd, terwijl je bezig bent met andere dingen.

Bepaal hoe jij eruit ziet en voelt tijdens gewicht verliezen afvallen

Wanneer die belangrijke gebeurtenis of dat warme weer aankomt, kun je je nog steeds goed voelen over jezelf, wetende dat je je gezondheid zult blijven verbeteren, terwijl je doorgaat met je reis van het gewichtsverlies. Als je klaar bent voor een speciale outfit in een nieuwe maat, maar nog steeds aan het afvallen bent, wil je jezelf misschien belonen met een nieuwe outfit.

 

Of overweeg huren (tegenwoordig gemakkelijk met internet), lenen of winkelen bij een winkel of kringloopwinkel. Dan zal je investering in je voortdurende reis zijn, in plaats van een outfit voor speciale gelegenheden die binnenkort te groot zal zijn.

 

Er is echter één ding dat je kunt doen om je reis te versnellen. In plaats van te proberen jezelf in een compleet andere lichaamsvorm te diëten, probeer dan iets wat je lichaam dramatisch kan hervormen, namelijk weerstandstraining. Klik hier voor onze gids.

 

Weerstandstraining waarbij je spieren geleidelijk worden overbelast, stimuleert je lichaam om nieuwe spieren op te bouwen. Nieuwe spieren kunnen helpen het lichaamstype dat je ouders hebben doorgegeven opnieuw vorm te geven.

 

Je kunt een bovenlichaam opbouwen om brede heupen in evenwicht te brengen, als dat is wat je hebt geërfd. Je kunt je benen niet langer maken, maar je kunt rondingen en definitie toevoegen aan de benen die je hebt. Het versterken van je kern - je rug- en buikspieren - zal je houding verbeteren. Bovendien ziet vet met spier eronder er gewoon beter uit.

 

Tot slot: hoewel je niet de volledige controle hebt over het pad dat je afneemt, vergroot het verkrijgen van fysieke kracht je zelfvertrouwen en "innerlijke" kracht, en helpt het je in de komende reis.

 

Dit kan gebeuren, door nieuwe spieren te kweken waardoor je er beter uitziet, je metabolisme in een hogere versnelling laten draaien, je botten versterken en ervoor zorgen dat "gewichtsverlies" gelijk staat aan "vetverlies". 

 

Als de gedachte aan weerstandstraining een beetje intimiderend is, zijn er veel bronnen om je op weg te helpen. Je kunt onze nieuwe oefencursus proberen, speciaal ontworpen voor beginners. Je kunt programma's vinden voor gymtraining en thuistrainingen, plus programma's speciaal voor vrouwen, mannen, oudere volwassenen en mensen met speciale gezondheidsproblemen.

 


8. Serieus worden over gewicht verliezen

Bij Balansjelichaam doen we er alles aan om koolhydraatarm en keto eenvoudig te maken. Een deel van die toezegging houdt in dat we alleen beweringen doen die we met bewijs kunnen versterken.

 

Is keto een zeer effectieve manier om af te vallen? Ja, bewijs ondersteunt dit. Maar wetenschappelijke studies kijken naar hoe het gemiddelde gewichtsverlies van een groep zich verhoudt tot het gemiddelde gewichtsverlies van een andere groep. Je bent geen 'gemiddelde' van een groep. Je gewichtsverliespad zal anders zijn dan dat van iedereen.

Serieus worden over gewicht verliezen

Drs. De klinische ervaring van Jen en David Unwin - een andere vorm van bewijs - toont aan dat sommige patiënten een paar keer stoppen met hun koolhydraatarme dieet, voordat ze echt succes boeken. Maar elke struikelblok op het pad is een kans om iets te leren, en leren van een tegenslag is gewoon een andere manier om op de lange termijn te slagen.

 

Succesverhalen zijn inspirerend, maar als je eigen reis meer een achtbaan is dan een wandeling in het park, kunnen die verhalen intimiderend zijn. Als je jezelf uiteindelijk afvraagt: "Als die persoon kan slagen, waarom kan ik dan niet?" dan is het tijd om een ​​stap terug te doen. Onthoud dat je verhaal van jou is en dat het zich nog steeds aan het ontwikkelen is.

 

Als je de dingen loslaat waar je minder controle over hebt, laat je gevoelens van ontoereikendheid los die een anderszins succesvolle poging kunnen doen ontsporen.

 

Dingen in het leven gebeuren, zelfs de dingen die je denkt te kunnen controleren, vliegen soms uit het raam. Maak het jezelf niet moeilijker door te proberen dingen te controleren die je niet kunt controleren.

 

Concentreer je in plaats daarvan op wat je kunt controleren. Stel doelen waar je verantwoordelijk voor bent: zelfgemaakte maaltijden bereiden, een oefenprogramma starten dat je leuk vindt en kunt volhouden; een slaaproutine opschrijven om je te helpen een goede nachtrust te krijgen.

 

Jouw reis van het gewicht verliezen zal van jou zijn. Realistische verwachtingen scheppen en genieten van het proces zijn essentieel voor succes op lange termijn.

 

Het goede nieuws is dat als koolhydraatarm of keto geschikt voor jou is, het niet voelt zoals die andere diëten. Het is voedzaam en geeft voldoening. Hiermee kun je afvallen zonder honger te lijden of grote wilskracht te hebben. Het bevat voedingsmiddelen die je graag maakt en eet. Dat is het soort dieet dat zal leiden tot gewichtsverlies dat bij jou past. Omdat het dan geen dieet meer is. Het is een manier van leven.

 

 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.